Nekoliko načina za bolju edukaciju dece predškolskog uzrasta


Zamislite park pun dece, situacija kao u prepunoj košnici, prosto deca se igraju ali ona zapravo igrajući se i uče. Kada ih pogledate pažljivije primetićete raznolikost u pristupu prilikom interackcije sa svetom oko njih i to vam jednostavno upadne u oči. Upravo ta raznolikost pristupa pri istim situacijama pokazuje da deca uče na drugačiji način. 
Neka deca uče gledanjem, neka slušanjem, čitanjem ili delovanjem. Kada mališanu pružite mogućnost raznovrsnog učenja, možete uvideti koji je stil naklonjeniji baš tom detetu, te će ono imati i veše želje da stiče nova znanja. Zato je veoma važno prvo shvatiti na koji način određeno dete uči. 
Naravno, mora se istaći da postoje i oni delovi koji su veoma bitni za svako dete bez obzira na drugačije pristupe učenju. Deca koriste predmete na razne načine, kada dete eksperimentiše, istražuje i stvara širokim spektrom materijala, uči se na najbolji način rešavanju problema u situacijama kada ne postoji “pravi” odgovor. Nekoliko načina za bolju edukaciju dece predškolskog uzrasta su:

– Omogućiti deci učenje kroz igru i istraživanje.
Jer to podstiče dečije pravo na inicijativu i učešće u odlučivanju ne samo o tome šta će učiti, već i kako će učiti, to jest, na koji način će uzeti učešće u tom procesu. Do sedme godine je vreme kada je deci najpotrebnija fizička aktivnost, stimulacija čula kako bi se razvila fizička i mentalna spremnost. Igrama na otvorenom se to najbolje postiže, ako deca u predškolskom uzrastu ne provode dovoljno vremena napolju u slobodnoj igri i fizičkima aktivnostima, učenje može kasnije biti teže.

– Doputite im da u umerenoj količini istražuju nove tehnologije. 
Danas smo svedoci toga da se u većoj meri kreiraju aplikacije koje su namenjene razvoju dečijh sposobnosti i kreativnosti. Prema instrukcijama Američke akademije za pedijatriju bebe i decu do dve godine treba što manje izlagati sadržajima na televiziji i internetu. Međutim, deca predškolskog uzrasta mogu da gledaju televiziju jedan sat dnevno, samo ukoliko se radi o kvalitetnim programima, namenjenim mališanima, a neki od njih su:  The Backyardigans, Bubble Guppies, Team Umizoomi, Between the Lions (Nickelodeon), Super Why (PBS Kids) i mnogi drugi. YouTube nudi mnoštvo linkova koji su edukativni i dobri za vaše dete, iako deca ne znaju da čitaju ili koriste internet, oni vrlo brzo zapamte kako da pronađu sadržaj koji žele da gledaju na pametnom uređaju. Iako se ovakav vid aktivnosti dece danas nužno smatra negativnim, sve je prisutniji i potrebno je samo kontrolisati upotrebu pametnih uređaja, ali ne i potpuno onemogućiti deci pristup ovim uređajima.

– Puštajte detetu muziku.
Psiholozi su otkrili da izlaganje deteta muzici u ranom uzrastu može da mu pomogne da bolje pamti i uči. Vežbe disanja i terapijske vežbe pokazuju slične prednosti.

– Aktivnosti za razvoj motorike i igre za održavanje ravnoteže.
Deca bi trebalo što više da budu uključena u aktivnosti koje će im pomoći da razviju veštine grube motorike kao što su trčanje, skakanje ili preskakanje. Grube motoričke veštine mogu da se nauče i unaprede kroz vežbanje, pa deci treba omogućiti što više prilika da budu fizički aktivna.

Ne zaboravite da je predškolsko obrazovanje izuzetno važno!
Odgovarajuće okruženje za sticanje novih znanja za vaše dete počinje u vrtiću. Osnovna i srednja škola povećavaju intelektualne sposobnosti vašeg deteta samo za 25%, i zato je važno da dete pohađa dobre i kvalitetne predškolske programe. Veza između inteligencije i obrazovanja predmet je proučavanja dugi niz godina, dok su istraživači otkrili da je vreme koje deca provedu u školi u velikoj meri povezano sa rezultatima koje postižu na testovima inteligencije. Dok se kao objašnjenje za ovu tezu navodi da se u školi deca uče da razmišljaju, odgovaraju na pitanja, rešavaju probleme i stiču znanja iz pojedinih oblasti, što ih priprema za rešavanje pitanja koja se pojavljaju na testovima, čak i onim kojima se proverava inteligencija.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *